ΘΕΑΤΡΟ

Eugenio Barba: Εμβληματική φυσιογνωμία του παγκόσμιου θεάτρου

Από τις πλέον εμβληματικές φυσιογνωμίες του παγκόσμιου θεάτρου, ο Eugenio Barba έχει τιμηθεί με πολλά διεθνή βραβεία και διακρίσεις!

Συγκαταλέγεται στους μεγάλους δασκάλους του σύγχρονου θεάτρου που συνέβαλαν στην ανάπτυξη και την ανανέωση της θεατρικής θεωρίας και πράξης.

«Οντίν και Διόνυσος – Το πνεύμα του εργαστηρίου» είναι ο τίτλος του τριήμερου αφιερώματος στον Εουτζένιο Μπάρμπα, που πραγματοποιήθηκε 4-6 Ιουλίου στους Δελφούς. Το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών τίμησε με αυτόν τον τρόπο τον διάσημο σκηνοθέτη και ιδρυτή του θεάτρου Οντίν και της Διεθνούς Σχολής Ανθρωπολογίας, έναν από τους σημαντικότερους ερευνητές του θεάτρου τον 20ο αιώνα

Ο 83χρονος Ιταλός βρίσκεται στην Ελλάδα με αφορμή αυτό το τιμητικό αφιέρωμα. Μάλιστα το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου τον αναγόρευσε επίτιμο διδάκτορά του σε τελετή που έγινε την Τετάρτη 3 Ιουλίου.

Έχει σκηνοθετήσει πάνω από 77 παραστάσεις σε 68 χώρες, έχει γράψει πολλά βιβλία και άρθρα για το θέατρο, αναδεικνύοντας τη διαπολιτισμική σχέση μεταξύ των ευρωπαϊκών και των ασιατικών ερμηνευτικών μεθόδων.

Έχει αναπτύξει καινοτόμες τεχνικές σκηνικής δράσης ενσωματώνοντας στις παραστάσεις του στοιχεία από την ευρωπαϊκή πρωτοπορία και από τις πανάρχαιες ασιατικές θεατρικές παραδόσεις, όπως είναι για παράδειγμα το ινδικό θέατρο Κατακάλι, που εισήγαγε στη Δύση, στις αρχές της δεκαετίας του ’60.

Έχει δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για παραστάσεις σε ανοιχτούς χώρους, το οποίο σχετίζεται με τις αντιλήψεις του για τον κοινωνικό χαρακτήρα της θεατρικής πράξης. Ο ίδιος ενθαρρύνει την αλληλεπίδραση με το φυσικό, κοινωνικό και πολιτισμικό περιβάλλον, ώστε να προκύψει ένα ευρύτερο γεγονός, ένας αντίκτυπος στο χώρο που διεξάγεται και στους ανθρώπους που παρακολουθούν αυτά τα θεάματα. Η μέθοδός του έχει παρουσιαστεί στα σημαντικότερα θέατρα και διεθνή φεστιβάλ, μέσα από σεμινάρια, εργαστήρια και θεατρικές παραστάσεις.

Το 1964, ιδρύει το θέατρο Οντίν, με μια ομάδα νέων ηθοποιών που δεν κατάφεραν να περάσουν τις εξετάσεις στην Κρατική Σχολή Θεάτρου του Όσλο. Η ομάδα άρχισε τις πρόβες σε ένα καταφύγιο για αεροπορικούς βομβαρδισμούς. Η πρώτη τους παραγωγή το «The Bird Lovers» παρουσιάστηκε σε όλες τις Σκανδιναβικές χώρες. Είναι η πρώτη ομάδα που εργάστηκε πάνω σε μια νέα μορφή θεατρικής εκπαίδευσης που έχει να κάνει με ένα είδος συνολικής μαθητείας στην τέχνη και τις ανάγκες του θεάτρου. Η δανέζικη κοινότητα του Χόλστεμπρο, στη βορειοδυτική Δανία, τον προσκάλεσε να δημιουργήσει ένα μόνιμο θεατρικό εργαστήριο και του προσέφερε ένα αγρόκτημα.

Έτσι κι έγινε. Εκεί δημιούργησε το 1966 το θέατρο – εργαστήριο Odin Teatret, ένα διαπολιτισμικό περιβάλλον ικανό να συνδυάσει με καινοτόμο τρόπο τις κοινωνικές υποχρεώσεις και την καλλιτεχνική έρευνα:

«Σήμερα το θέατρό μας είναι παγκόσμιο, παρότι βρίσκεται σε ένα μικρό χωριό. Δημιουργεί σχέσεις και βασίζεται σε συνεργασίες με όλους τους φορείς της πόλης. Βασιζόμαστε στην πολιτιστική πολυμορφία και στην ανταλλαγή. Επιζητούμε ένα θέατρο αμοιβαιότητας» τονίζει ο σκηνοθέτης.

Από το 1974, ο Μπάρμπα και το Θέατρο Οντίν έχουν δημιουργήσει το δικό τους τρόπο εργασίας παρουσίασης θεαμάτων, χρησιμοποιώντας την τεχνική του barter, δημιουργώντας το θέατρο της αμοιβαιότητας. Είναι μια διεθνής και διεπιστημονική ανταλλαγή πολιτιστικών στοιχείων έκφρασης με μια κοινότητα ανθρώπων, μια ομάδα ή έναν οργανισμό, δομημένη ως παράσταση ή ως κοινή δράση. Το barter είναι το σήμα κατατεθέν της ομάδας και του τρόπου εργασίας της. Για παράδειγμα, οι ηθοποιοί παρουσιάζουν το έργο που έχουν ετοιμάσει, ενώ το περιβάλλον, η κοινότητα, η περιοχή που γίνεται αυτή η παράσταση, συμμετέχει με δικές της μορφές πολιτιστικής έκφρασης (τραγούδι, χορός, φαγητό, αφηγήσεις κλπ).

Το 1979 ο Ιταλός σκηνοθέτης ίδρυσε το Διεθνές Σχολείο Θεατρικής Ανθρωπολογίας (International School of Theatre Anthropology – ISTA) διαμορφώνοντας ένα νέο τομέα σπουδών. Στις 15 συναντήσεις που έχουν λάβει χώρα μέχρι σήμερα, το Σχολείο έχει συγκεντρώσει καλλιτέχνες και θεωρητικούς από διάφορα είδη τεχνών και παραδόσεων με σκοπό την μελέτη και τη συγκριτική ανάλυση των αρχών που διέπουν την κάθε τεχνική. Ένα άλλο πεδίο δράσης, που σχετίζεται άμεσα με το Σχολείο, είναι το Theatrum Mundi Ensemble, το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1980, παρουσιάζει παραστάσεις με καλλιτέχνες από πολλές θεατρικές παραδόσεις

«Ο άνθρωπος είναι ένα ον που έχει στο στομάχι του το θέατρο. Το δικό μας θέατρο θέλει να φέρει στην επιφάνεια την ανάγκη του για επικοινωνία. Καταφέραμε να αναποδογυρίσουμε την πραγματικότητα που υπάρχει γύρω μας. Το πιο σημαντικό πράγμα στη ζωή είναι η διαφορετικότητα. Στο δικό μας θέατρο κατάφεραν να επικοινωνήσουν άτομα με διαφορετικές ιδεολογίες, διαφορετικές προελεύσεις. Αυτός είναι κατά τη γνώμη μου ο ρόλος του θεάτρου: να δημιουργήσει μια διαφορετική γλώσσα, να φτιάξει αυτές τις λέξεις που μπορούν να κάνουν να ανθίσει ο άνθρωπος στο εκάστοτε περιβάλλον. Γι’ αυτό και ο δικός μας στόχος είναι η συνεργασία με ανθρώπους που θέλουν να δράσουν. Έτσι μπορούμε να αναδείξουμε τα πράγματα που μας ενώνουν και να ανακαλύψουμε την ομορφιά και την ποίηση του κόσμου μας».

Tags

Chrisa Sarantopoulou

Ταξιδεύω Γράφω Διαβάζω Χορεύω Κολυμπάω! Η θάλασσα και οι λέξεις μου, ότι με ορίζει. Αθεράπευτα ρομαντική. Έχω ένα ονειροπόλο πνεύμα αλλά ξέρω να πατώ στη γη. Λατρεύω τους ανθρώπους που λένε αλήθειες, τα ζώα και τη φύση. Γελάω, χαμογελάω και σκέφτομαι θετικά. Ένα αθώο παιδικό βλέμμα μπορεί να με κάνει να αναθεωρήσω χίλια πράγματα στη ζωή μου. Παθιάζομαι με ένα χαμόγελο. Ηρεμώ με μια αγκαλιά και με μια ματιά στη θάλασσα. Ήμουν μια κάμπια, που τώρα είναι χρυσαλίδα και θέλω να γίνω πεταλούδα.

Σχετικά άρθρα

Back to top button
Close
Close