Τάσος Πυργιέρης: “Εργο πρόκληση για το σκηνοθέτη «Ο Γορίλας και η Ορτανσία»”

Δείτε επίσης

 

Συνεχίζεται για λίγες ακόμα παραστάσεις στο ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας «Ο Γορίλας και η Ορτανσία» στο πλαίσιο του αφιερώματος για τα 100 χρόνια από την γέννηση του αποκαλούμενου “πατριάρχη” του νεοελληνικού θεάτρου Ιάκωβου Καμπανέλλη, σε σκηνοθεσία Τάσου Πυργιέρη.

Μια τρελή κωμωδία ή φάρσα ή παραμύθι ή παραβολή ή ένα παιχνίδι για τέσσερις ηθοποιούς και όσους θεατές θέλουν να παίξουν μαζί τους, σε τρεις εικόνες και τρεις εκδοχές, σημειώνει στον πρόλογο του έργου ο ίδιος ο συγγραφέας, προτείνοντας να τελειώνει το έργο τρεις φορές κι όχι μία – όπως όλα τα θεατρικά έργα.

Ο Τάσος Πυργιέρης, τονίζει πως είναι ένα έργο πρόκληση για τον σκηνοθέτη κυρίως για δυο βασικά στοιχεία. Πρώτον γιατί ανάμεσα στους πρωταγωνιστές είναι ένας Γορίλας και δεύτερον διότι ο Ιάκωβος Καμπανέλλης επέλεξε να δώσει τρεις διαφορετικές εκδοχές φινάλε.

Συνέντευξη στην Κωνσταντίνα Δρακουλάκου

– Θα θέλατε να μας πείτε λίγα λόγια για την παράσταση “Ο Γορίλας και η Ορτανσία” που παρουσιάζεται στην πόλη της Καλαμάτας;

Όταν το ΔΗΠΕΘΕΚ με κάλεσε να σκηνοθετήσω στην κεντρική σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου της πόλης, συμφωνήσαμε από κοινού πως θα πρέπει κι εμείς να τιμήσουμε τον Ιάκωβο Καμπανέλλη, καθώς το 2022 ήταν έτος αφιερωμένο σε αυτό τον σπουδαίο συγγραφέα του Νεοελληνικού μας Θεάτρου. Διάβασα αρκετά θεατρικά έργα του Ιάκωβου Καμπανέλλη, άλλα γνωστά και άλλα λιγότερο γνωστά και κατέληξα στον Γορίλα και την Ορτανσία γιατί μου κέντρισε περισσότερο το ενδιαφέρον, έχει ανέβει ελάχιστες φορές και έχει μια ιδιαίτερη δραματουργική πλοκή.

– Τι ξεχωριστό έχει για εσάς; Υπήρξε κάτι που σας προβλημάτισε σκηνοθετικά;

Θεωρώ πως είναι ένα έργο πρόκληση για τον σκηνοθέτη κυρίως για δυο βασικά στοιχεία. Πρώτον ότι ανάμεσα στους πρωταγωνιστές είναι ένας Γορίλας και δεύτερον ότι ο Ιάκωβος Καμπανέλλης επέλεξε να δώσει τρεις διαφορετικές εκδοχές φινάλε.

– Ποιο είναι το πιο σημαντικό μήνυμα που θέλει να περάσει στον θεατή;

Με αυτό το έργο πιστεύω ο Ιάκωβος Καμπανέλλης δείχνει την μεγάλη συγγραφική του αξία, γιατί είναι πολύ μπροστά και από την ίδια του την εποχή και είναι δύσκολο να επιλέξω ένα μόνο μήνυμα που δίνει το συγκεκριμένο θεατρικό έργο. Αν θα έπρεπε να επιλέξω ένα μόνο μήνυμα αυτό είναι ότι ο άνθρωπος, επιθυμώντας να γίνει παντοδύναμος, προσπαθεί με κάθε τρόπο να επιβληθεί στη φύση, αλλά αυτό μάλλον είναι ανέφικτο.

– Πόσο καιρό βρίσκεται σε εξέλιξη το έργο;

Οι παραστάσεις μας ξεκίνησαν στις 17 Δεκεμβρίου του 2022 και ήδη βρισκόμαστε στο δεύτερο μήνα. Ο κύκλος των παραστάσεων θα ολοκληρωθεί στις 5 Φεβρουαρίου. Παίζεται κάθε Σάββατο στις 9 μ.μ. και κάθε Κυριακή στις 8 μ.μ. στην κεντρική σκηνή του ΔΗΠΕΘΕΚ.

– Πώς ήταν ως τώρα η συνεργασία σας με τους ανθρώπους της κεντρικής σκηνής του ΔΗΠΕΘΕΚ;

Ειμαι πολύ χαρούμενος που συνάντησα ανθρώπους που γνωρίζουν πολύ καλά την θεατρική παραγωγή, γεμάτους καλή διάθεση, όρεξη και φιλότιμο. Τους ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου για αυτή την υπέροχη συνεργασία.

– Ενα παράπονο που θα θέλατε να εκφράσετε;

Δεν έχω να εκφράσω κάποιο παράπονο, οποιοδήποτε θέμα προέκυψε, λύθηκε με την καλή πρόθεση όλων.

– Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο μέρος στην πόλη της Καλαμάτας που σας ενθουσίασε ή κάτι που σας άρεσε πολύ;

Ναι, η μεγάλη έκταση του παραλιακού μετώπου της πόλης.

– Τι προτείνετε σε νέους που θέλουν να γνωρίσουν από κοντά την τέχνη του θεάτρου;

Παρόλα όσα ακούγονται τον τελευταίο καιρό, θεωρώ πως είναι ένας χώρος που σου προσφέρει μεγάλες συγκινήσεις, αλλά χρειάζεται σίγουρα μια σωστή εκπαίδευση, ήθος, ευγένεια, ταπεινότητα και αρκετή υπομονή.

– Πρόσφατα ξεκίνησε ένα πρόγραμμα θεατρικής εκπαίδευσης στο Θέατρο Τέχνης «Καρόλου Κουν». Σε ποιους απευθύνεται και τι περιλαμβάνει;

Το πρόγραμμα «Διέξοδος στην Τέχνη» απευθύνεται σε εφήβους από 12 ως 17 χρόνων και περιλαμβάνει συναντήσεις με ξεχωριστούς ανθρώπους της θεατρικής τέχνης, που σκοπό έχουν να μιλήσουμε μέσα από μεγάλα έργα της δραματουργίας για τα ζητήματα που απασχολούν τους εφήβους, όπως ο έρωτας, οι θεσμοί, η ελευθερία, η βία, ο θάνατος, το άτομο, η κοινωνία, η σχέση των ανθρώπων και η συμπερίληψη.

– Εκτός από το εργαστήριο θεάτρου, υπάρχουν και άλλα άμεσα σχέδια;

Στο μυαλό μου πάντα υπάρχουν σχέδια, σχέδια για την επόμενη δουλειά. Στους επόμενους μήνες θέλω να πιστεύω ότι θα μπορώ να σας πω περισσότερα.

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Ο Τάσος Πυργιέρης γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι απόφοιτος της δραματικής σχολής του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν, το 2002. Ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί με σημαντικούς σκηνοθέτες στο Εθνικό Θέατρο στο Φεστιβάλ Αθηνών στο Μ.Μ.Α και στο ελεύθερο θέατρο.

Έχει σκηνοθετήσει στη Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου το έργο του Γιάννη Κωνσταντινίδη «Σατωβριάνδου και Γ’ Σεπτεμβρίου», στο Ιστορικό Αρχείο του Πολιτιστικού Ιδρύματος της Τράπεζας Πειραιώς το ντοκουμέντο «Kούρσα Γκρέκα», στο θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας «Mία ζωή στο θέατρο» του Ντέιβιντ Μάμετ, στο Εθνικό Θέατρο τις «Ιστορίες καθ ‘οδόν», στο Καλλιμάρμαρο Στάδιο το “World Gymnastic Gala”, στο θέατρο Faust και στο θέατρο του Νέου Κόσμου το “Blink” του Φίλ Πόρτερ. Στην ανοικτή σκηνή του Εθνικού Θεάτρου στο Σχολείον της Αθήνας-Ειρήνη Παπά τις «Ιστορίες καθ’ οδόν Νο2», στο θέατρο Faust την «Κολεξιόν» του Χάρολντ Πίντερ και στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος το τελευταίο έργο του Ζωρζ Φεντώ «Η Λεονί εν αναμονή».

Σκηνοθέτησε για την χειμερινή περίοδο 2022 – 2023 το μιούζικαλ «Ο Γκάρης» για την παιδική σκηνή του Κ.Θ.Β.Ε, που παρουσιάζεται στη σκηνή του Βασιλικού Θεάτρου. Καθώς και το θεατρικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη “ο Γορίλας και η Ορτανσία” για το ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας. Παράλληλα αυτή την περίοδο έχει την καλλιτεχνική ευθύνη για τα εφηβικά σεμινάρια θεάτρου «Διέξοδος στην Τέχνη», του Θεάτρου Τέχνης «Κάρολος Κουν». Είναι μέλος της εταιρείας παραγωγής theLazercow, έχοντας τη σκηνοθετική επιμέλεια των project τους.

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ

Μια τρελή κωμωδία ή φάρσα ή παραμύθι ή παραβολή ή ένα παιχνίδι για τέσσερις ηθοποιούς και όσους θεατές θέλουν να παίξουν μαζί τους, σε τρεις εικόνες και τρεις εκδοχές, σημειώνει στον πρόλογο του έργου ο ίδιος ο συγγραφέας, προτείνοντας να τελειώνει το έργο τρεις φορές κι όχι μία – όπως όλα τα θεατρικά έργα. Τρεις απόπειρες για να γλιτώσουν τα πρόσωπα του έργου από την παρανοϊκή σχέση στην οποία έχουν παγιδευτεί. Μια κωμωδία καταστάσεων με αλλεπάλληλες ανατροπές που ευελπιστεί να χαρίσει, τελικά, στους θεατές μια απολαυστική ώρα ψυχικής ανάτασης και ευφορίας. Ένας επιστήμονας, ο «Καθηγητής», στην προσπάθεια του να τελειοποιήσει μια ανακάλυψή του για το καλό της ανθρωπότητας, φέρνει στο σπίτι του ένα Γορίλα για βοηθό του στο επιστημονικό του πείραμα. Στο σπίτι αυτό συγκατοικεί με την πλούσια, αριστοκράτισσα, θεοσεβούμενη σύζυγό του, την Μαίρη και τον πρώην βοηθό του, τον σοσιαλιστή Φίλιππο, που πλέον ο «Καθηγητής» τον έχει υποβιβάσει στον άνθρωπο για όλες τις δουλειές. Ο ερχομός του Γορίλα φέρνει ανατροπές, αλλάζει τις ήδη ευαίσθητες ισορροπίες μέσα στο σπίτι και οδηγεί τους ήρωες σε βαθιές και ουσιαστικές αλλαγές για τη ζωή τους.

Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης έγραψε τον «Γορίλα και την Ορτανσία» στην πρώτη του μορφή ως μονόπρακτο το 1952. Σε αυτή του τη μορφή παρουσιάστηκε από τον θίασο της Ελσας Βεργή, το 1959 σε σκηνοθεσία Μήτσου Λυγίζου. Ο συγγραφέας όμως ένιωθε πως δεν είχε ολοκληρώσει τον μύθο και την ιδέα αυτού του έργου, και ασχολήθηκε ξανά μαζί του το 1988, παραδίδοντας το στη σημερινή του μορφή, στις αρχές του 1989.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Συγγραφέας: Ιάκωβος Καμπανέλλης, Σκηνοθεσία: Τάσος Πυργιέρης, Σκηνικά/Κοστούμια: Ελίνα Δράκου, Βοηθός σκηνοθέτη: Σοφία Καστρησίου, Βοηθός Σκηνογράφου/ενδυματολόγου: Στέφανος Σιμιτσής. Ηθοποιοί: Καθηγητής: Λευτέρης Βασιλάκης, Μαίρη: Ρένα Κυπριώτη, Φίλιππος: Γιώργος Φλωράτος, Γορίλας: Δημήτρης Οικονομίδης.

Πηγή: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Online

Ακολουθήστε την σελίδα μας Bestnews στο Facebook

Ακολουθήστε τις ειδήσεις του BestNews στο Google News

- Advertisement -
- Advertisement -
- Advertisement -
- Advertisement -
- Advertisement -
- Advertisement -

Ο Καιρός

- Advertisement -

Καιρός Αθήνα

Τελευταία Νέα

- Advertisement -

Σας ενδιαφέρουν

- Advertisement -