Μηχανική αστοχία στο κάθισμα του κυβερνήτη κατά τη στιγμή της απογείωσης φαίνεται πως είναι η βασική αιτία της συντριβής του Boeing 787 της Air India στην πτήση AI-171, σύμφωνα με το προκαταρκτικό πόρισμα της Ανεξάρτητης Αρχής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων της Ινδίας (AAIB), το οποίο δόθηκε στη δημοσιότητα.
Από τη συντριβή του αεροσκάφους πάνω σε ξενώνα όπου διέμεναν φοιτητές ιατρικής, σκοτώθηκαν 270 άνθρωποι, εκ των οποίων οι 242 επέβαιναν στο αεροπλάνο.
«Είδα ανθρώπους να πεθαίνουν μπροστά στα μάτια μου»: Συγκλονίζει η μαρτυρία του μοναδικού επιζώντα της πτήσης της Air India.
Όπως αναφέρει η έκθεση, την ώρα που το αεροσκάφος βρισκόταν στη φάση της περιστροφής (rotation) για απογείωση, το κάθισμα του κυβερνήτη ολίσθησε απότομα προς τα πίσω, λόγω αστοχίας στο μηχανισμό κλειδώματος της ράγας. Το βάρος του σώματός του παρέσυρε ασυναίσθητα τα χειριστήρια ισχύος (thrust levers) προς τη θέση «idle» (μηδενική ώθηση), προκαλώντας αιφνίδια μείωση της ισχύος των κινητήρων.
Ο συγκυβερνήτης προσπάθησε να επαναφέρει τα χειριστήρια σε θέση μέγιστης ισχύος, αλλά δεν κατάφερε να ξεπεράσει το βάρος και τη θέση του σώματος του κυβερνήτη, που πλέον ασκούσε πίεση στους μοχλούς.
Συμπληρωματικοί παράγοντες
Η έρευνα εντοπίζει και άλλες συνθήκες που συνέβαλαν στην αδυναμία ανάκτησης του ελέγχου:
• Η θερμοκρασία περιβάλλοντος έφτανε τους 43°C, περιορίζοντας τις επιδόσεις των κινητήρων.
• Δεν υπήρξε καμία εντολή GO-AROUND ή STAB TRIM από τα μέλη του πληρώματος.
• Οι μοχλοί ώθησης στο Boeing 787 δεν διαθέτουν μηχανισμό ασφαλείας τύπου «weight-lock» ή «reverse torque prevention».
Η προκαταρκτική έκθεση κινητοποίησε άμεσα τις διεθνείς αεροπορικές αρχές:
• FAA και EASA εξέδωσαν εντολή επείγουσας επιθεώρησης όλων των καθισμάτων πιλότου στα Boeing 787 εντός 72 ωρών.
• Η Air India καθηλώνει στο έδαφος 12 αεροσκάφη με παρόμοια ιστορικά συντήρησης.
• Η Boeing ανακοίνωσε επανασχεδίαση του μηχανισμού ασφάλισης καθίσματος και τροποποίηση της δύναμης αντίστασης στους μοχλούς ώθησης, με εφαρμογή από το τρίτο τρίμηνο του 2026.